Page 9 - 7H ENOTITA - FILOLOGIKO SERRES
P. 9

7,2





               ὁ δὲ πρῶτος συστήσας : Για την σύσταση της πόλης είναι απαραίτητη η σύμπραξη του ανθρώπου.


               Η ερμηνεία αυτή δεν αναιρεί την αριστοτελική θέση ότι η πόλη υπάρχει εκ φύσεως. Είναι προφανές ότι η


               φύση έδωσε στον άνθρωπο την τάση να συμβιώνει με άλλους ανθρώπους και να οργανώνει κοινωνίες, όμως


               ο άνθρωπος ήταν αυτός που πρώτος έκανε πραγματικότητα αυτή την τάση. Γίνεται λοιπόν κατανοητό ότι η


               πρόταση συμπληρώνει τις απόψεις του φιλοσόφου για τη φυσική προέλευση της πόλης. Η οργάνωση, η


               συγκρότηση της πόλης δεν έγινε λοιπόν αυτόματα, αλλά προαπαιτούσε την ενέργεια ανθρώπου ευεργέτου,


               προικισμένου με λόγο (ενδιάθετο και έναρθρο). Είναι λοιπόν κατανοητό ότι για την συγκρότηση της πόλης


               είναι απαραίτητη η συνεργασία της φύσης και της τέχνης των ανθρώπων.





                                                                                                                                                                                      8
               Ὥσπερ γὰρ καὶ τελεωθεὶς βέλτιστον τῶν ζῴων ἄνθρωπός ἐστιν,


               οὕτω καὶ χωρισθεὶς νόμου καὶ δίκης χείριστον πάντων.


               Μέσα από από μια ακραία αντίθεση  επιχειρεί να αιτιολογήσει (γὰρ) τον προηγούμενο χαρακτηρισμό για τον


               πρώτο άνθρωπο που σύστησε την πόλη (αίτιος μεγίστων αγαθών). Ο άνθρωπος είναι ανώτερος από όλα τα


               όντα  όταν  με  τη  λογική  υπερβαίνει  την  πρωτόγονη  κατάσταση.  Με  την  κυριαρχία  δηλαδή  του  νόμου


               ελέγχονται και υποτάσσονται οι ορμές και οι ορέξεις του. Επομένως ο άνθρωπος που σπάει τη σχέση με το


               νόμο και τη δικαιοσύνη επιστρέφει στην πρωτόγονη κατάσταση, εκεί που κυριαρχούν τα ένστικτα και τα


               πάθη,  μακριά από την πολιτική κοινότητα .


               Τι εννοεί;


               Αυτός που πρώτος συγκρότησε την πόλη υπήρξε μεγάλος ευεργέτης, επειδή θέσπισε νόμους και επέβαλε τη


               δικαιοσύνη απομακρύνοντας τις βλαβερές συνέπειες της αδικίας, που προκύπτει από την κακή χρήση των


               εφοδίων (λόγος ενδιάθετος και έναρθρος και τα πάθη ως βιολογικές ιδιότητες) που δόθηκαν στον άνθρωπο



                          «ΦΙΛΟΛΟΓΙΚΟ»  φροντιστήριο                                                                                          -9-                                                                         Εθνικής Αντίστασης 20, Σέρρες.  Τηλ. 23210 66260
   4   5   6   7   8   9   10   11   12   13   14