Page 4 - 8H ENOTITA - FILOLOGIKO SERRES
P. 4

Στην Πολιτεία γενικότερα η αναφορά στην παιδεία γίνεται πάντα σε σύνδεση με την ηθική διαπαιδαγώγηση


               των  πολιτών  (424a):  τροφὴ  γὰρ  καὶ  παίδευσις  χρηστὴ  σῳζομένη  φύσεις  ἀγαθὰς  ἐμποιεῖ,  καὶ αὖ  φύσεις


               χρησταὶ τοιαύτης παιδείας ἀντιλαμβανόμεναι ἔτι βελτίους τῶν προτέρων φύονται [: γιατί η καλή εκπαίδευση


               και η ανατροφή, αν διατηρείται, γεννά καλές φύσεις, και πάλι οι χρηστές αυτές φύσεις, όταν λάβουν μια


               τέτοια ανατροφή, θα γίνουν ακόμη καλύτερες από τις προηγούμενες –μετάφραση Ι. Γρυπάρης].


               Στον μύθο του σπηλαίου, ειδικότερα, η αναφορά στην παιδεία έχει και γνωσιολογικό περιεχόμενο: πώς


               μπορεί ο άνθρωπος να γνωρίσει την αλήθεια, και μάλιστα το αληθινά υπαρκτό;


               4


               Ἰδὲ γὰρ                                                                                                                                                              6


               ἰδέ γάρ κ.εξ.: Ο πυρήνας της εικόνας του σπηλαίου ανάγεται ίσως στους Ορφικούς (σπέος ἠεροειδές σπήλαιο


               σκοτεινό/ζοφερό) και στον Εμπεδοκλή (ἄντρον ὑπόστεγον άντρο/σπήλαιο καλυμμένο με στέγη. Αναλογίες


               ωστόσο υπάρχουν και με τους στίχους από τον Προμηθέα Δεσμώτη του Αισχύλου, όπου περιγράφεται η ζωή


               των πρωτόγονων ανθρώπων μέσα στις σπηλιές (στ.450-3)



                          Αρχικό κείμενο                                    Κείμενο με αλλαγή θέσης λέξεων                                                                    Μετάφραση



           «κοὔτε πλινθυφεῖς δόμους                                      «κοὔτε ᾖσαν πλινθυφεῖς δόμους  και ούτε γνώριζαν τα πλινθόκτιστα σπίτια


           προσείλους ᾖσαν,                                              προσείλους,                                                        τα ηλιοφώτιστα,


           οὐ ξυλουργίαν,                                                οὐ ξυλουργίαν,                                                     ούτε την ξυλουργία


           κατώρυχες δ' ἔναιον                                           ἔναιον δέ κατώρυχες                                                αλλά κατοικούσαν χωμένοι στη γη,


           ὥστ' ἀήσυροι μύρμηκες                                         ὥστ' ἀήσυροι μύρμηκες                                              όπως τα μικρά μυρμήγκια,


           ἄντρων ἐν μυχοῖς ἀνηλίοις».  ἐν ἀνηλίοις μυχοῖς  ἄντρων».                                                                        μέσα στους ανήλιαγους μυχούς των σπηλαίων.










                          «ΦΙΛΟΛΟΓΙΚΟ»  φροντιστήριο                                                                                          -4-                                                                         Εθνικής Αντίστασης 20, Σέρρες.  Τηλ. 23210 66260
   1   2   3   4   5   6   7   8   9