Page 9 - 8H ENOTITA - FILOLOGIKO SERRES
P. 9

Πρόσθετα σχόλια










               Για τους καθαρά ακουστικούς τύπους






               Πως εντάσσεται η αλληγορία του Σπηλαίου στην «Πολιτεία»                                                                                                               16

                  Ο αλληγορικός μύθος του σπηλαίου πλαισιώνει την αναλυτική παρουσίαση των φιλοσόφων–βασιλέων οι

               οποίοι κρίνονται ως οι πλέον ενδεδειγμένοι άρχοντες για τη διακυβέρνηση της πόλης–κράτους.


                  Το ζητούμενο της φιλοσοφικής αναζήτησης-συζήτησης είναι να δειχθεί ότι μόνο ο σωστά πεπαιδευμένος, ο

               φιλόσοφος, είναι σε θέση να κυβερνήσει την πόλη με σύνεση αποβλέποντας στην ευδαιμονία όλων.


                  Ποιος όμως μπορεί να γίνει φιλόσοφος–βασιλιάς;

                  Αυτός που διαθέτει «τη βέλτιστη φύση» και δέχεται την άριστη παιδεία, απαντά ο Σωκράτης.


                 Και ακριβώς, η αλληγορία του σπηλαίου αναφέρεται στην επίδραση που ασκεί η Παιδεία στην ανθρώπινη

               φύση  και  ειδικότερα  στη  διαμόρφωση  του  φιλοσόφου–άρχοντα  και  κατ’  επέκταση  στην  ποιότητα  της


               πολιτικής κοινωνίας. Ειδικότερα μπορούμε να σχηματοποιήσουμε την «αλληγορία» σε πέντε φάσεις:

               Οι φάσεις του αλληγορικού μύθου του σπηλαίου                                                             →  Οι βαθμίδες γνώσης του ανθρώπου


               Α. 514a – 515c: Η εικόνα των αλυσοδεμένων στο                                                            →  Δοξασία: το δεδομένο της αίσθησης και η


               βάθος της σπηλιάς. Οι σκιές.                                                                                    απατηλότητά του.

                                                                                                                               (Θεωρεί σωστό και αληθινό ό,τι βλέπει ή ακούει ή


                                                                                                                               του περνάει από τον νου.)

               Β. 515c–e: Απελευθέρωση του αλυσοδεμένου από                                                             →  Πίστις: Το υποκείμενο εμπιστεύεται την αίσθηση.


               τα δεσμά, ανοδική πορεία και θέαση της εντός                                                                     (Αντιλαμβάνεται πώς λειτουργούν οι αισθήσεις του

               σπηλιάς πραγματικότητας στη λάμψη της τεχνητής                                                                  και πώς μαθαίνει ή σκέφτεται το μυαλό του.)

               φωτιάς.   Η Άνοδος του αλυσοδεμένου.




                          «ΦΙΛΟΛΟΓΙΚΟ»  φροντιστήριο                                                                                          -9-                                                                         Εθνικής Αντίστασης 20, Σέρρες.  Τηλ. 23210 66260
   4   5   6   7   8   9   10   11   12