Page 9 - 8H ENOTITA - FILOLOGIKO SERRES
P. 9
Πρόσθετα σχόλια
Για τους καθαρά ακουστικούς τύπους
Πως εντάσσεται η αλληγορία του Σπηλαίου στην «Πολιτεία» 16
Ο αλληγορικός μύθος του σπηλαίου πλαισιώνει την αναλυτική παρουσίαση των φιλοσόφων–βασιλέων οι
οποίοι κρίνονται ως οι πλέον ενδεδειγμένοι άρχοντες για τη διακυβέρνηση της πόλης–κράτους.
Το ζητούμενο της φιλοσοφικής αναζήτησης-συζήτησης είναι να δειχθεί ότι μόνο ο σωστά πεπαιδευμένος, ο
φιλόσοφος, είναι σε θέση να κυβερνήσει την πόλη με σύνεση αποβλέποντας στην ευδαιμονία όλων.
Ποιος όμως μπορεί να γίνει φιλόσοφος–βασιλιάς;
Αυτός που διαθέτει «τη βέλτιστη φύση» και δέχεται την άριστη παιδεία, απαντά ο Σωκράτης.
Και ακριβώς, η αλληγορία του σπηλαίου αναφέρεται στην επίδραση που ασκεί η Παιδεία στην ανθρώπινη
φύση και ειδικότερα στη διαμόρφωση του φιλοσόφου–άρχοντα και κατ’ επέκταση στην ποιότητα της
πολιτικής κοινωνίας. Ειδικότερα μπορούμε να σχηματοποιήσουμε την «αλληγορία» σε πέντε φάσεις:
Οι φάσεις του αλληγορικού μύθου του σπηλαίου → Οι βαθμίδες γνώσης του ανθρώπου
Α. 514a – 515c: Η εικόνα των αλυσοδεμένων στο → Δοξασία: το δεδομένο της αίσθησης και η
βάθος της σπηλιάς. Οι σκιές. απατηλότητά του.
(Θεωρεί σωστό και αληθινό ό,τι βλέπει ή ακούει ή
του περνάει από τον νου.)
Β. 515c–e: Απελευθέρωση του αλυσοδεμένου από → Πίστις: Το υποκείμενο εμπιστεύεται την αίσθηση.
τα δεσμά, ανοδική πορεία και θέαση της εντός (Αντιλαμβάνεται πώς λειτουργούν οι αισθήσεις του
σπηλιάς πραγματικότητας στη λάμψη της τεχνητής και πώς μαθαίνει ή σκέφτεται το μυαλό του.)
φωτιάς. Η Άνοδος του αλυσοδεμένου.
«ΦΙΛΟΛΟΓΙΚΟ» φροντιστήριο -9- Εθνικής Αντίστασης 20, Σέρρες. Τηλ. 23210 66260