Page 24 - 7H ENOTITA - FILOLOGIKO SERRES
P. 24
ὁ δὲ ἄνθρωπος ὅπλα ἔχων φύεται φρονήσει καὶ ἀρετῇ, οἷς ἐπὶ τἀναντία ἔστι χρῆσθαι μάλιστα.
Και ο άνθρωπος από τη φύση του έχει πολύ καλό εξοπλισμό για τη φρόνηση και την αρετή, τον οποίο είναι
δυνατόν να τον χρησιμοποιήσει εξίσου καλά και για τα αντίθετα.
και ο άνθρωπος γεννιέται έχοντας όπλα την φρόνηση και την αρετή, τα οποία μπορεί να χρησιμοποιήσει και
για αντίθετους σκοπούς.
ο δε άνθρωπος γεννάται έχων εκ φύσεως όπλα, όπως μεταχειρισθεί ταύτα επί φρονήσει και αρετή, τα οποία
όμως δύναται και διά τα άκρως αντίθετα να χρησιμοποιήσει.
Διὸ ἀνοσιώτατον καὶ ἀγριώτατον ἄνευ ἀρετῆς, καὶ πρὸς ἀφροδίσια καὶ ἐδωδὴν χείριστον.
Γι’ αυτό ο άνθρωπος είναι το πιο ανόσιο πλάσμα και το πιο άγριο, όταν δε διαθέτει αρετή, και όσον αφορά
τα γενετήσια ένστικτα και το φαγητό είναι το χειρότερο.
Γι’ αυτό ο χωρίς αρετή άνθρωπος είναι το πιο ανόσιο, το πιο άγριο ον, και το πιο επιρρεπές στις ερωτικές
ηδονές και τη λαιμαργία.
Διό και ο άνευ αρετής άνθρωπος είναι το ανοσιότατον και αγριότατον των όντων και ως προς τα αφροδίσια και
την λαιμαργίαν το χείριστον.
Ἡ δὲ δικαιοσύνη πολιτικόν·
Η δικαιοσύνη από την άλλη πλευρά είναι στοιχείο του κράτους.
Η δικαιοσύνη είναι πολιτική αξία
διότι τάξις της πολιτειακώς οργανωμένης κοινωνίας είναι η «δίκη».
ἡ γὰρ δίκη πολιτικῆς κοινωνίας τάξις ἐστίν, ἡ δὲ δικαιοσύνη τοῦ δικαίου κρίσις.
Δηλαδή, η δικαστική διαδικασία είναι κανονισμός της κοινωνίας των πολιτών και δικαιοσύνη είναι η
απόφαση για το τι είναι δίκαιο σε κάθε μεμονωμένη περίπτωση. (μετάφραση Σ. Αργυρίου)
και αποτελεί κανόνα της κοινωνίας. Και η ορθή εφαρμογή της καθορίζει τι είναι δίκαιο. (μετάφραση Β. Μοσκόβης)
Απ’ εναντίας, στοιχείον της πολιτείας είναι η δικαιοσύνη. «δίκη» δε είναι η εν πάση περιπτώσει διακρίβωσις
του δικαίου. (μετάφραση Π. Λεκατσάς)
«ΦΙΛΟΛΟΓΙΚΟ» φροντιστήριο -24- Εθνικής Αντίστασης 20, Σέρρες. Τηλ. 23210 66260