Page 19 - 7H ENOTITA - FILOLOGIKO SERRES
P. 19
Φύσει μὲν οὖν ἡ ὁρμὴ ἐν πᾶσιν ἐπὶ τὴν τοιαύτην κοινωνίαν [: την πόλιν]· ὁ δὲ πρῶτος συστήσας
μεγίστων ἀγαθῶν αἴτιος. Ὥσπερ γὰρ καὶ τελεωθεὶς βέλτιστον τῶν ζῴων ἄνθρωπός ἐστιν, οὕτω καὶ
χωρισθεὶς νόμου καὶ δίκης χείριστον πάντων. Χαλεπωτάτη γὰρ ἀδικία ἔχουσα ὅπλα· ὁ δὲ ἄνθρωπος
ὅπλα ἔχων φύεται φρονήσει καὶ ἀρετῇ, οἷς ἐπὶ τἀναντία ἔστι χρῆσθαι μάλιστα. Διὸ ἀνοσιώτατον καὶ
ἀγριώτατον ἄνευ ἀρετῆς, καὶ πρὸς ἀφροδίσια καὶ ἐδωδὴν χείριστον. Ἡ δὲ δικαιοσύνη πολιτικόν· ἡ γὰρ
δίκη πολιτικῆς κοινωνίας τάξις ἐστίν, ἡ δὲ δικαιοσύνη τοῦ δικαίου κρίσις.
Α. Τι λέει το κείμενο;
1.Ποια ορμή οδηγεί τον άνθρωπο να δημιουργήσει κοινωνίες;
2.Ποια όπλα έχει από τη φύση του ο άνθρωπος και πώς μπορεί να τα χρησιμοποιήσει;
3.Ποια θεωρεί ο Αριστοτέλης ύψιστη αξία μιας κοινωνίας;
Β. Ας εμβαθύνουμε στο νόημα του κειμένου
1. Ποια λογική σχέση συνδέει τις έννοιες φύσις και τέλος, όπως χρησιμοποιούνται εδώ από τοn φιλόσοφο;
2. Να συγκρίνετε την άποψη του Αριστοτέλη για τον άνθρωπο ως ζῷον πολιτικόν με εκείνα που υποστηρίζει
ο Πρωταγόρας στην 6η Διδακτική Ενότητα.
Γ. Για τη γλώσσα του κειμένου
1.Με τη βοήθεια του λεξικού να αναζητήσετε τη σημασία των λέξεων δίκη, φρόνησις, ἀρετή, τέλος. Ποια
σημασία έχουν στο κείμενο οι λέξεις αυτές; Διαφέρει η σημασία ορισμένων από αυτές στη νέα ελληνική;
2.Στο απόσπασμα χρησιμοποιούνται οι λέξεις δίκη και δικαιοσύνη. Με τη βοήθεια του λεξικού να σχολιάσετε
αν παρουσιάζουν διαφορές ως προς τη σημασία. Βλ. και 6η Διδακτική Ενότητα (σχόλια στο Κείμενο
Αναφοράς).
3.Με ποια εκφραστικά μέσα τονίζει ο φιλόσοφος την ανάγκη για ένταξη του ανθρώπου μέσα σε μια κοινωνία;
4.Ποιες λέξεις του κειμένου προσδιορίζει η πρόταση οἷς ἐπὶ τἀναντία ἔστι χρῆσθαι μάλιστα; Τι είδους πρόταση
είναι;
«ΦΙΛΟΛΟΓΙΚΟ» φροντιστήριο -19- Εθνικής Αντίστασης 20, Σέρρες. Τηλ. 23210 66260